En interaktiv tavle kjenner jeg best som digital tavle eller smart board.
Jeg har ikke mye erfaring i bruk av smart board men det lille jeg har prøvd
synes jeg er fantastisk! Det er så enkelt og bare å koble til data-en og da har
du alt på et sted. Du trenger ikke koble til en projektor for å vise
dataskjermen, heller ingen høyttalere da dette ofte er inkludert inn i den
digitale tavlen. På den skolen jeg jobber har de kun en digital tavle som er
flyttbar, og de som jobber på den skolen ville mye heller ha hatt en i hvert
klasserom. Når en digital tavle flyttes mellom klasserom vil den lett komme ut
av system og den må stilles inn på nytt. Lærerne ved skolen synes dette er
veldig tungvint og velger derfor å la tavlen stå i et klasserom. Det gjør at
alle elevene ikke får nyte av de mulighetene en slik smart board har.
Du kan lage mange ulike oppgaver og aktiviteter på en digital tavle. Men for å gjøre ting litt enklere så er det mulig å laste ned fiks ferdige undervisningsopplegg på nettet. For å laste ned må du registrere deg som bruker og tt slikt sted er smartskole.no. Der får du se hvilke opplegg andre lærere har laget og lagt ut til deling. På høyre side på nettstedet har de en topp 10 liste, hvor du kan se hvilket undervisningsopplegg som har blitt lastet ned mest den siste måneden. Akkurat nå i skrivende stund er det «oppstart – daglige rutiner» som ligger på topp med 914 nedlastinger.
Jeg prøvde å laste ned filen om oppstart – daglige rutiner, men filen ble tydeligvis ikke støttet av noen av programmene som jeg har på min datamaskin. Jeg fikk derfor ikke sett på hvordan den var og hvorfor akkurat denne vår så populær. Men beskrivelsen av filen er slik: «Oppstartsfil med blant annet dagsplan, kalender, været, klasseregler, klassekart, ukeplan, matematikkoppgaver». Jeg skal prøve å skaffe meg programmet som er nødvendig, så jeg kanskje får muligheten til å eksperimentere litt når jeg skal ut i praksis om en uke.
Når jeg var på første samling på Steinkjer hadde vi en liten økt med digitale tavler. Vi delte gruppen i to lag og deretter gikk en fra hver gruppe opp. Her skulle de først plassere flagg i ruter som viste om landene kom fra Europa eller Asia. Jeg synes slike oppgaver er morsomme, og jeg har også tro for at elever også synes dette er en litt annen og morsom måte å lære på. En annen oppgave var å finne et ord hvor bokstavene var stokket helt om, og de som var fremme måtte flytte bokstavene på riktig plass. Det er så mange muligheter med en digital tavle. Hvis jeg jobber med verb, adjektiv, substantiv og forskjellene mellom disse, kunne jeg ha laget tre bokser en for hver ordklasse og under skrevet en masse ord som elevene deretter må sortere inn i de ulike boksene. Da kan jeg få mulighet til å se hvordan de tenker når de skal sortere men jeg får også muligheten til å veilede dem mens de jobber.
Som jeg nevnte i begynnelsen av dette innlegget så synes jeg digitale tavler er fantastiske. Jeg håper derfor at jeg snart kan mestre den digitale tavlen like godt eller bedre enn det jeg mestrer datamaskinen min, og jeg gleder meg til jeg får lære mer om dette verktøyet for læring!
Du kan lage mange ulike oppgaver og aktiviteter på en digital tavle. Men for å gjøre ting litt enklere så er det mulig å laste ned fiks ferdige undervisningsopplegg på nettet. For å laste ned må du registrere deg som bruker og tt slikt sted er smartskole.no. Der får du se hvilke opplegg andre lærere har laget og lagt ut til deling. På høyre side på nettstedet har de en topp 10 liste, hvor du kan se hvilket undervisningsopplegg som har blitt lastet ned mest den siste måneden. Akkurat nå i skrivende stund er det «oppstart – daglige rutiner» som ligger på topp med 914 nedlastinger.
Jeg prøvde å laste ned filen om oppstart – daglige rutiner, men filen ble tydeligvis ikke støttet av noen av programmene som jeg har på min datamaskin. Jeg fikk derfor ikke sett på hvordan den var og hvorfor akkurat denne vår så populær. Men beskrivelsen av filen er slik: «Oppstartsfil med blant annet dagsplan, kalender, været, klasseregler, klassekart, ukeplan, matematikkoppgaver». Jeg skal prøve å skaffe meg programmet som er nødvendig, så jeg kanskje får muligheten til å eksperimentere litt når jeg skal ut i praksis om en uke.
Når jeg var på første samling på Steinkjer hadde vi en liten økt med digitale tavler. Vi delte gruppen i to lag og deretter gikk en fra hver gruppe opp. Her skulle de først plassere flagg i ruter som viste om landene kom fra Europa eller Asia. Jeg synes slike oppgaver er morsomme, og jeg har også tro for at elever også synes dette er en litt annen og morsom måte å lære på. En annen oppgave var å finne et ord hvor bokstavene var stokket helt om, og de som var fremme måtte flytte bokstavene på riktig plass. Det er så mange muligheter med en digital tavle. Hvis jeg jobber med verb, adjektiv, substantiv og forskjellene mellom disse, kunne jeg ha laget tre bokser en for hver ordklasse og under skrevet en masse ord som elevene deretter må sortere inn i de ulike boksene. Da kan jeg få mulighet til å se hvordan de tenker når de skal sortere men jeg får også muligheten til å veilede dem mens de jobber.
Som jeg nevnte i begynnelsen av dette innlegget så synes jeg digitale tavler er fantastiske. Jeg håper derfor at jeg snart kan mestre den digitale tavlen like godt eller bedre enn det jeg mestrer datamaskinen min, og jeg gleder meg til jeg får lære mer om dette verktøyet for læring!
Anne Britt
Jeg er ikke i tvil at du kom til å mestre digitaltavle Anne Britt!!! Synes at det var enkelt og fint skrevet. :).
SvarSlettJeg synes du er super flink når det gjelds IKT generelt ;) skulle ønsket at jeg hadde dine ferdigheter, Anne Britt ;) men, men... det er vel ikke meninga at jeg skal kunne alt :))
SvarSlettKjempe fint innlegg også!;)
Hei Anne Britt!
SvarSlettJeg synes at det er litt godt å lese blogginnlegg der man er litt entusiastiske i forhold til interaktive tavler! Synes det er flott at du synes det er spennende og at du har lyst til å ta det i bruk i egen undervisning!