mandag 5. november 2012

Vurdering av et pedagogisk spill - Geometriske ballonger


Lær de geometriske formene ved hjelp av ballonger og Kuraffen!

Jeg hadde i oppgave og teste et pedagogisk spill og deretter blogge om hvordan spillet var. Jeg vurderte frem og tilbake hvilket spill jeg skulle velge og falt til slutt inn på siden til nrksuper og fikk se at de hadde en side der inne som beskrev de pedagogiske spillene de hadde og hvilke dataferdigheter barna trenger for å spille disse spillene.

Jeg valgte å teste et spill som blir kalt «geometriske ballonger». Når jeg først fant ut hvor disse pedagogiske spillene lå var det ganske enkelt å finne spillet jeg skulle teste. Jeg fant spillet, trykket på det og fram dukket Kuraffen opp, en kjent skapning i barnetv universet
J

«Å, glimrende at du kom opp her nå. Du skjønner, jeg holder på med disse herre geometriske ballongene, og så trenger jeg litte granne hjelp»
http://nrksuper.no/superstore/flashfiles/btv/#/Spill/?type=nav&page=geometrisk_spill
(Her er linken til spillet)

Slik blir spillet introdusert og det følger også med en instruks på hvordan spillet skal gjennomføres samtidig. Han avslutter introduksjonen med å fortelle at du helt til slutt får lov til å sprekke alle ballongene.
Spillet går ut på å dra de fargede ballongene over til den hvite formen som er lik den fargede. Når musepekeren kommer over den ene ballongen, sier Kuraffen hvilken form det er, og navnet til formen blir også vist i den boblen som er over Kuraffen.


Hvis jeg skulle ha brukt dette spillet i en undervisningssammenheng så ville jeg brukt den som en introduksjon til de mange ulike geometriske formene som vi har. Jeg ville ikke ha brukt den for ofte, da spillet er ganske ensidig og ikke noen forandring fra gang til gang.

Vurderingskriterier

Jeg ser for meg at dette spillet er mest attraktivt for de yngste barna, og i LK06 står det beskrevet et kompetansemål etter 2 trinn som går ut på å kjenne igjen figurer i sammenheng med hjørne, kanter og flater, og å sortere og sette navn på figurene etter disse trekkene. (Udir.no)
Dette vil være et fint spill å bruke slik at elevene får se mange ulike geometriske figurer. Samtidig  får de også høre navnene på dem, og har mulighet til å lese navnet samtidig som de spiller og har det gøy!

For at elevene skal kunne spille dette spillet kreves det nesten ingen forkunnskaper. Evnet er spesifikt og det går ut på å lære ulike geometriske figurer. Alle figurene som er med i spillet er nevnt i tabellen nedenfor.
 Nrksuper har satt opp noen punkter som barna trenger for å spille dette spillet, og også om hva elevene eller barna skal lære.

Generelle data ferdigheter 
-          Mus/ øye/hånd koordinasjon.
-          Å lytte, forstå og følge instruksjoner.
-          Håndtering av mus/ finmotorikk.
-          Fortåelse for ”drag and drop” metoden.
-          Forståelse for funksjonen til musepeker
-          Forståelse for at det er mulig å modifisere innholdet til enkelte sider/spill.
Geometriske ballonger/ faglig kunnskap
-          Dette spillet lærer brukeren navnet på samt å kjenne igjen følgende former:
-          Oval, Sirkel, Pentagon, Oktogon, Triangel, Kvadrat, Heksagram, Rektangel, Parallellogram, Rombe, Heksagon, Dekagon.

Det kreves ingen spesiell kunnskap for lærere som ønsker å benytte dette spillet. Alt som trengs er å kunne komme seg inn på nettsiden og å koble til øretelefoner slik at barna får lyden på øre. Av utstyr så trengs derfor øretelefoner og datamaskiner. Det er også nødvendig med nett tilgang da dette spillet er å finne på nrksuper sine nettsider.

Jeg tror spillet er best egnet for de yngste elevene i skolen, men at den også kan brukes opp til 7 klasse. Selve spillet kan bli litt kjedelig for de eldste, men jeg vil tro de vil synes det er bedre enn å pugge alle de geometriske formene som de ser på et hvitt ark eller i en bok. Det er brukt mye farger i spillet og en kjent barnetv figur for de aller minste. Det kan være motiverende at de ser en kjent figur, men også det at de kan spille et spill. Motivasjonen for dette spillet vil jeg tro er både indre og ytre. Indre fordi de får lov til å spille et spill der de kanskje ikke oppdager at de lærer ulike former. Ytre motivasjon kommer av at Kuraffen forteller at når de er ferdig med siste nivå, får de lov til å sprenge alle ballongene.

Når elevene bruker dette spillet får de evaluering i form av positive tilbakemeldinger når de får rett ballong til rett form. Det er kun tre ballonger som vises om gangen så det er et forholdsvis veldig enkelt spill. For å komme videre et nivå må alle ballongene være plassert riktig, så læreren har ikke mulighet til å gå tilbake å se hvordan eleven jobbet, men kan se siste bilde som beviser at alt var riktig.

Jeg mener at dette er et spill som ungene kommer til å like, men kun et par-tre ganger. Det er samme ballongene hver gang og ingen variasjon. Det kan godt brukes til å introdusere elevene for geometriske former som er litt annerledes enn å se de i en bok, og kan godt brukes i begynnelsen av slik innlæring.

Kilder:

5 kommentarer:

  1. hei Anne Britt,
    jeg har prøvd å spille litt nå og det er ganske artig spill. Barna synes sikkert at spillet er både morsomt og spennende! Jeg er enig i det at spillet er ensidig og kan bli fort kjedelig for noen. Jeg synes du vurderte spillet veldig bra og med ditt innlegg har jeg fått enda noen tips i senere undervisning i matematikk. ;)

    SvarSlett
  2. Hei Anne Britt!
    Dette var et godt tips. Denne uka og neste uke har vi geometriske figurer/former på timeplanen i matematikk. Jeg har prøvd å lete litt selv på nettet etter oppgaver o.l. og dette var midt i blinken. Du sier at spillet kan bli kjedelig. Vi får se, mine elever i 2. klasse spiller gjerne det samme spillet om og om igjen. Jeg skal prøve det ut i løpet av uka eller neste uke.

    SvarSlett
  3. Hei der! Jeg er enig i din vurdering av dette spillet. Jeg kan også godt tenke meg å bruke det til introduksjon av temaet geometriske figurer, eller så kan det kanskje brukes til å tilpasse undervisningen for elever med spesielle behov?
    Nyttig evaluering!

    SvarSlett
  4. Veldig fin gjennomgang av spillet synes jeg! Veldig enig i at dette passer godt som en introduksjon for mange elever. Ensformig? Ja kanskje, men spørsmålet blir kanskje hvor lang tid en bruker på en slik introduksjon i skolen. Til denne bruken mener jeg at siden passer godt som grunnlag for videre jobbing :) Veldig fint og oversiktlig innlegg!

    SvarSlett
  5. Veldig fint innlegg om spillet. Og det er nok litt ensformig å spille mange ganger ja. Funker bra som en introduksjon og for evt yngre barn som ikke har noe i mot repetisjon (som min datter på 4 år)! ;)

    SvarSlett